علم و هنر آینده پژوهی

پایگاه اطلاع رسانی دکتر ابوذر سیفی کلستان

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

کتاب همیشه یک جایگزین وجود دارد؛ آینده ی شخصی و حرفه ای خود را کشف کنید و شکل دهید

کتاب همیشه یک جایگزین وجود دارد؛ آینده ی شخصی و حرفه ای خود را کشف کنید و شکل دهید

مولف: خانم اوته هلن فون قایب نیتز
آینده پژوه فرانسوی و مشاور برنامه ریزی راهبردی

مترجم و ویراستار: ابوذر سیفی کلستان

سال چاپ: 1395

روش منحصر به فرد، عملی و کاربردی تفکر سناریو گرا

   چاپ اوّل کتاب به اتمام رسید
موجود نیست
 در این کتاب یاد می گیرید تا به کمک یکی از روش های قوی و تایید شده ی آینده نگری یعنی روش سناریو با تغییرات مواجه شوید و آینده ی شخصی و یا کاری و حرفه ای خود را تضمین نمایید. در هر مرحله ای از زندگی که باشید ناگزیر با آینده ای مبهم روبرو هستید و این خود اهمیت آینده نگری و پیش نگری را نشان می دهد. در هر صورت یا با تغییرات تحمیلی از سوی دیگران مواجه هستید یا با گذر زمان، خودتان باید زندگی را برای انطباق با شرایط و بهبود مستمر دچار تغییراتی کنید... در غیر اینصورت زندگی روند نزولی یا راکد به خود خواهد گرفت و این به هیچ وجه مطلوب نیست.
این کتاب برای اینکه دست شما را بگیرد و از مطالعه ی صرف به یک فضای عینی  و واقعی ببرد از چهار استعاره که در واقع در این کتاب با چهار نام یا چهار شخصیت معرفی می شوند استفاده کرده است.  
یک دختر خانم جوان فرانسوی که برای تصمیم گیری در مورد آینده ی خود دچار ابهام است، مدیر فنّی یک شرکت تولیدی صنعتی در آلمان که شرکتش در شرف واگذاری است و در بحران میان سالی زندگی خود قرار دارد، یک خانم کارآفرین اهل عمّان و یک بانکدار مسنّ آمریکایی که در شرف بازنشستگی قرار گرفته است.
شما در کتاب عملا خود را در قالب یکی از این نقش ها خواهید یافت و با جریان کتاب همراه خواهید شد تا بتوانید به شکلی عملی بکارگیری روش سناریو را بسیار ساده تجربه و تمرین کنید.
   
موافقین ۰ مخالفین ۰

یک معرفی بسیار کوتاه از آینده پژوهی

احتمالا شما هم عادت ندارید واژه ی آینده را به صورت جمع « آینده ها » بکار ببرید! وقتی آینده را محتوم، یکتا و منفرد تلقی کنیم، آینده برای ما تنها یک نمود و تصویر خواهدداشت، یا آینده ی روشن یا به هر حال تاریک ... اما به واقع پرداختن به آینده چطور ممکن است؟ آینده هنوز اتفاق نیفتاده است تا بتوانیم با مقیاس و ابزار آن را بسنجیم، اندازه گیری کنیم و ... پس چطور می توان آینده و پدیده های مربوط به آینده را مورد مطالعه قرار داد؟ از سوی دیگر با وجود عدم قطعیت و ابهام موجود در آینده، خودبه خود پژوهش پیرامون آینده و آینده اندیشی امری نشدنی به نظر می رسد؟

از سوی دیگر در باور و نگاه عموم مردم، آینده نگری مترادف است با فال گیری، پیش بینی، رمالی و پیش گویی!!! لذا هدف از آینده پژوهی چیست؟ آیا آینده پژوهی هم مانند روش های خرافه گرایانه قصد پیش بینی و پیش گویی دارد؟

آینده پژوهی با سابقه ای نزدیک به یک قرن، امروزه در سراسر دنیا به عنوان یک علم شناخته شده و مطرح است که می خواهد با تکیه بر روش های علمی به آینده بپردازد. وقتی از نگاه آینده پژوهان به آینده می اندیشید دیگر آینده منفرد و قطعی نیست، شما با آینده های چندگانه، احتمالی و البته مفاهیم و تعاریف متعددی از آینده روبرو هستید. آینده ی ممکن، آینده ی محتمل، آینده باورپذیر، آینده ی مطلوب و ... مفاهیمی هستند که به ما در مطالعه ی آینده (ها) کمک می کنند.

اگر چه آِینده پژوهی با معرفی روش هایی نظیر پایش محیطی، مطالعه ی روند و نظایر این روش ها به شما قابلیت پیش بینی می دهد اما هدف از آینده پژوهی پیش بینی و پیش گویی نیست... آنچه آینده پژوهی به شما عرضه می دارد چیزی فراتر از این معناست؛ و آن «ساختن آینده» است.

شاید در اولین برخورد با عبارت آینده پژوهی (Futures Studies) یا آینده نگری (Foresight)، به یاد فالگیرها و پیش گوهایی بیفتید که با ابزارهای جادوگری رخدادهای آینده را پیش بینی می کنند، و یا از مطالعات آینده چنین تصوری در ذهن شما وجود داشته باشد.

اما به واقع چنین نیست!

چه در سطح سازمانی و چه در سطح زندگی فردی و شخصی تصمیم گیری آگاهانه مبتنی بر یک نگاه وسیع  رو به جلو، موجب اجتناب از مواجهه با بحران ها و خسارت های مترتب بر آن خواهد شد و این حداقل فایده ی متصور برای آینده نگری است.

سازمان ها امروزه در فضای رقابت پرشتاب جهانی با چنین شرایطی سروکار دارند، چنانچه آینده نگری به عنوان یک ضرورت قطعی و اجتناب ناپذیر نادیده گرفته شود، آثار و پیامدهای این بی توجهی به قطع یقین دامن شرکت یا کسب و کار را گرفته و با بروز بحران حیات سازمان را تهدید خواهدکرد. سازمان ها امروزه برای بقاء خود ناگزیر هستند تا با استفاده از فنون، روش ها و ابزارهای آینده پژوهی و پیش نگری وقایع و رخدادهای پیشِ رو خود را برای خیزش ها و یا دور زدن گرداب ها آماده کنند و بطور خوش بینانه از فرصت های پیش رو نهایت بهره را ببرند. 

 

در حقیقت آینده پژوهی از روش های نظام مندی بهره می گیرد تا بتواند سطح تصمیم گیری مدیران را برای مواجهه با عدم قطعیت های آینده بطور چشم گیری بهبود بخشیده و برای سازمان ها مزیت رقابتی و برتری خلق کند.

به آینده خوش آمدید

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰